Asiakaspalvelu: +358 50 4622 811

Historia

"SIITÄ SE AJATUS SITTEN LÄHTI"

Studio25:n tarina alkaa kolmen sukupolven takaa. Se on tositarina ahkeroinnista, suomalaisesta sisusta (lue: tyhmänrohkeudesta) sekä rakkaudesta vaatteisiin.

Toisen maailmansodan jälkeen Studio25:n perustaja Martti Suominen loukkaantui vakavasti, eikä  enää voinut työskennellä ruumiillisessa työssä. Hänen oli keksittävä uudet kuviot elannon hankkimiseksi, joka tuohon aikaan ei ollut helppoa.Vuonna 1952 hän sai hankittua vanhan Fordin, jolla päätti lähteä ovelta ovelle lähikyliin vaatteita myymään. Asiakkaat saivat kätevästi tavarat suoraan kotiinsa, ja mukavat yhteiset juttutuokiot olivat aina odotettuja hetkiä. Työstä muodostui Martti Suomiselle suuri rakkaus.

Sillä välin, kun Martti Suominen huristeli maakunnassa,  oli hänen vaimollaan, Raakkelilla, toripaikka hoidettavana Uudenkaupungin keskustassa. Talvet olivat jäätävän kylmiä ja Raakkel Suominen paleli kojussaan, kun hän myi pukimia. Huolehtivana aviomiehenä Martti Suominen perusti ensimmäisen kivijalkakauppansa 1954 ja nimesi sen R.Suomiseksi vaimonsa Raakkelin mukaan. Näin ei Raakkelin tarvinnut enää hytistä ulkosalla pukimiensa kera, vaan torimyyjä sai oman myymälänsä.

Uudistuminen

Vuonna 1977  Martti ja Raakkel Suomisen poika, Markku otti vetovastuun liiketoiminnasta uusin ideoin ja ottein.  Farmarihousuista oli kysytään, ja näin ollen päätettiin avata vaatemyymälä, joka nimettiin New York Cityssä olevan kuuluisan yökerhon, Studio54 mukaan. 54 korvautui 25:llä, koska se oli silloisen myymälän kadunnumero. Studio25 osoittautui menestykseksi, ja siitä kehkeytyi myös nuorison kohtaamispaikka Uudessakaupungissa.

Vuonna 1985 Studio25 laajensi Turkuun vuonna 1985. Myymälä koki kovia jo ennen varsinaista avaamista, sillä tavarantoimittajat boikotoivat muiden kauppiaiden painostuksesta Studio25:ttä, eivätkä suostuneet myymään Studio25:lle tuotteita myyntiin. Kuin nurkkaanajettuna päättivät Markku ja hänen vaimonsa Anne Suominen lähteä hakemaan vaatteita myyntiin sieltä mistä niitä oli saatavilla eli maailmalta. Markku ja Anne Suominen toivat vaatteita eritoten Lontoosta, ja erikoiset vaatekappaleet tekivät kuluttajiin vaikutuksen. Studio25 oli trendikuluttajan ykkösvalinta, koska se kykeni tarjoamaan tuotteita, joita ei muualta saanut. Sabotointiyritykset kääntyivätkin lopulta siis Studio25:n menestykseksi.

Uudistuminen II

Vuonna 2003 remmiin astui Sami Suominen, Markku ja Anne Suomisen esikoispoika.  Sami Suomisen myötä yhtiö on kasvanut franchising -ketjuksi, ja yritys tuo maahan merkkejä, kuten Bench ja Rich & Royal. Yritys on siis kehittynyt pienestä kauppa-autoilusta ja torimyynnistä suomalaiseksi vaateketjuksi, jonka toimipisteitä löytyy ympäri Suomen. Vaikka elämme muuttuvassa maailmassa, on Studio25:n perusideologia säilynyt; ideana on tuoda muotia maailmalta suurille persoonille pieneen Suomeen.

Twitter

  • Twitter feed loading

Facebook